Szanowni Państwo,
W dniu 12 sierpnia 2024 r. zawarliśmy umowę na przeprowadzenie w Urzędzie audytu gospodarczego. Audyt potrwa około 10 tygodni, a jego celem jest weryfikacja decyzji podejmowanych w poprzedniej kadencji. Wpływ na ta decyzję miały informacje pozyskane przez nas w ciągu ostatnich 3 miesięcy. Pokazują one smutny obraz naszej gminy i sposobu funkcjonowania samorządu przez te lata.
Mamy wiele przykładów, o których sami Państwo do nas pisaliście, bądź mówiliście na spotkaniach. Każde zgłoszenie zostanie zweryfikowane w trakcie tego audytu.
Jednym z dużych obszarów do weryfikacji są zakupy usług i sprzętów na potrzeby instytucji gminnych w kwotach bezprzetargowych. Niestety nie ma żadnego regulaminu, który by je standaryzował (nie ma konieczności prawnej). Doprowadziło to do wątpliwych sytuacji, jeśli chodzi o wydawane środki publiczne.
Mówimy o wysokich kwotach wydawanych wedle uznania i zazwyczaj bez porównywania ofert, poprzez rozeznanie rynku.
Przykład:
- Zakup zdjęć Gminy Tarczyn z drona na kwotę ponad 23 tysiące zł.
- Usługi cateringowe wykonywane przez firmę motoryzacyjną,
- Zakupy sprzętu IT,
- Zakupy telefonów - niezgodności na dziś to kwota około 80 tys. zł.
W zasadzie każdy obszar funkcjonowania urzędu wymaga gruntownej przebudowy i właśnie nad tym pracujemy. Audyt wskaże obszary, na których będziemy się koncentrować, aby sytuacja stała się stabilna.
Audyt gospodarczy przeprowadzi profesjonalna firma zewnętrzna, która jest wyspecjalizowana w tego typu usługach. Zleciliśmy również wewnętrznemu audytorowi przeprowadzenie audytu w zakresie sprzętu IT oraz telefonów, który obecnie trwa.
Finalny raport z audytu zostanie upubliczniony (oczywiście z poszanowaniem wszelkich praw stron zaangażowanych)