Burmistrz Tarczyna informuje, że w związku z wystąpieniem suszy rolniczej na terenie gminy Tarczyn w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2023 r.
poz. 1350) oraz Zarządzenia Wojewody Mazowieckiego z dnia 26 lipca 2023 roku można składać wnioski o oszacowanie strat w uprawach rolnych spowodowanych przez suszę poprzez aplikację publiczną i komisję terenową do spraw szacowania szkód.
Wnioski o oszacowanie szkód w gospodarstwach rolnych powstałych w wyniku wystąpienia suszy składa się za pośrednictwem publicznej aplikacji https://aplikacje.gov.pl/app/susza/, dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi „ Zgłoś szkodę rolniczą”.
Wnioski o oszacowanie szkód przez aplikację można składać do dnia 15 października 2023 r.
Producent rolny otrzymuje na wskazanego we wniosku maila kalkulacje lub protokół z oszacowania szkód.
Wniosek składa się jeśli w systemie monitoringu suszy rolniczej prowadzonym przez IUNG Puławy poszczególne uprawy na terenie gminy będą objęte zagrożeniem wystąpienia suszy. Szczegółowe informacje czy na danej gminie występuje zjawisko suszy i w jakim zakresie link tutaj: https://susza.iung.pulawy.pl/wykazy/2023
Producent rolny ma możliwość złożenia wniosku o oszacowanie szkód w wyniku suszy rolniczej do Urzędu Miejskiego w Tarczynie.
Wnioski o oszacowanie szkód przez Komisję należy złożyć w Urzędzie do dnia 11 sierpnia 2023 roku w godzinach pracy urzędu tel. (22) 715-79-69. Do wniosku należy dołączyć kserokopię wniosku o przyznanie płatności w rozumieniu przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego w 2023 roku.
LINK DO WNIOSKU: https://www.gov.pl/web/uw-mazowiecki/pomoc-rolnikom-poszkodowanym-niekorzystnymi-warunkami-atmosferycznymi
Komisja może oszacować szkody powstałe w wyniku suszy tylko na uprawach, które jeszcze NIE ZOSTAŁY zebrane z pól.
Komisja składa za pomocą publicznej aplikacji w terminie 60 dni od dnia oszacowania szkód spowodowanych przez suszę, jednak nie później niż do 15 października, oraz przekazuje uwierzytelniony wydruk z aplikacji raportu oszacowania szkód do Wojewody.
Podstawowym sposobem szacowania strat jest publiczna aplikacja elektroniczna. Pomimo szacowania szkód przez Komisję, każdy rolnik chcący zgłosić szkodę suszową, musi złożyć wniosek przez aplikację publiczną.
UWAGA!
Deklaracja przez producenta rolnego zgłoszenia o oszacowanie przez Komisję strat
w uprawach rolnych spowodowanych przez suszę nie zastępuje złożenia przez tego producenta rolnego wniosku za pośrednictwem aplikacji publicznej.
Procedura postępowania w przypadku wystąpienia suszy rolniczej