Zarządzanie kryzysowe – działalność organów administracji publicznej, będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej.
Organem właściwym na terenie gminy w sprawach zarządzania kryzysowego jest Burmistrz Gminy Tarczyn. Organem pomocniczym Burmistrza w zapewnianiu wykonywania zadań z zakresu zarządzania kryzysowego jest Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego.
Zespół został powołany Zarządzeniem nr 87/2020 Burmistrza Gminy Tarczyn z dnia 22.09.2020r., który określił jego skład, organizację, siedzibę i tryb pracy. W skład Zespołu wchodzą osoby powołane spośród pracowników Urzędu Miasta, Jednostek Organizacyjnych Gminy Tarczyn, a także przedstawiciel społecznej organizacji ratowniczej (Związku Ochotniczych Straży Pożarnych). Burmistrz może zaprosić do prac Zespołu inne osoby, np. ekspertów oraz specjalistów.
Sprawami merytorycznymi w przedmiotowym zakresie zajmuje się:
Referat Spraw Obywatelskich, Obronnych i Zarządzania Kryzysowego w Urzędzie Miejskim w Tarczynie ul. J. Stępkowskiego 17
Kontakt z osobą odpowiedzialną za zagadnienia obronne, niejawne, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego:
Urząd Miejski w Tarczynie
ul.. Juliana Stępkowskiego 17
05-555 Tarczyn
parter pok. nr 1 godziny przyjęcia interesantów 8.00-16.00
tel. 22 715-79-21 604-208-831
obrona.cywilna@tarczyn.pl
Zakres wykonywanych zadań:
1. Prowadzenie spraw z zakresu zarządzania kryzysowego, w tym m.in.:
a) realizacja zadań planowania cywilnego,
b) przygotowywanie planów zarządzania kryzysowego,
c) przygotowywanie struktur uruchamianych w sytuacjach kryzysowych,
d) przygotowywanie i utrzymywanie zasobów niezbędnych do wykonania zadań ujętych w planie zarządzania kryzysowego,
e) utrzymywanie baz danych niezbędnych w procesie zarządzania kryzysowego,
f) przygotowywanie rozwiązań na wypadek zniszczenia lub zakłócenia funkcjonowania infrastruktury krytycznej,
g) przygotowywanie procedur działania w czasie wystąpienia zagrożeń
i klęsk żywiołowych,
h) przygotowywanie planów operacyjnych ochrony przed powodzią,
i) prowadzenie dokumentacji zespołu zarządzania kryzysowego,
j) organizowanie, koordynacja i prowadzenie działań ratowniczych na terenie gminy,
k) przygotowywanie projektów rozwiązań prawnych.
2. Prowadzenie spraw z zakresu obronności, w tym m.in.:
a) planowanie i realizacja zadań w dziedzinie pozamilitarnych przygotowań obronnych,
b) planowanie funkcjonowania gminy w warunkach kryzysu i w czasie wojny,
c) planowanie organizacyjnych przygotowań zapewniających wykonywanie zadań w wyższych stanach gotowości obronnej,
d) planowanie i realizacja działań dla potrzeb natychmiastowego uzupełnienia sił zbrojnych,
e) prowadzenie spraw związanych z planowaniem i realizacją świadczeń rzeczowych i osobistych na rzecz obrony kraju,
f) prowadzenie spraw związanych z reklamowaniem z urzędu i na wniosek żołnierzy rezerwy będących pracownikami Urzędu lub radnymi.
3. Prowadzenie spraw z zakresu obrony cywilnej, w tym m.in.:
a) planowanie funkcjonowania obrony cywilnej na obszarze gminy,
b) przygotowywanie planów w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej,
c) prowadzenie magazynu sprzętu obrony cywilnej.
4. Prowadzenie spraw z zakresu wojskowego, w tym m.in.:
a) rejestracja przedpoborowych na potrzeby kwalifikacji wojskowej,
b) przygotowywanie i przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej,
c) prowadzenie spraw związanych z orzekaniem poborowych i żołnierzy odbywających służbę za posiadających na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny lub sprawujących bezpośrednią opiekę,
d) prowadzenie spraw związanych z rekompensatami utraconych wynagrodzeń żołnierzy rezerwy którzy odbyli ćwiczenia wojskowe,
e) współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej,
f) prowadzenie rejestrów wymaganych przez organy administracji wojskowej.
