Szanowni Państwo,
Komunikacja autobusowa to nasz priorytet. Trwają intensywne rozmowy z Zarządem Transportu Miejskiego (ZTM) oraz okolicznymi samorządami, w tym z powiatem piaseczyńskim. Po dogłębnej analizie podtrzymujemy nasze deklaracje wyborcze – w tej kadencji rozwiążemy problem wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców gminy. Prosimy jednak o cierpliwość i wyrozumiałość, gdyż mamy wiele do nadrobienia w zakresie infrastruktury autobusowej, nakładów finansowych oraz negocjacji i umów z decydentami. Staramy się zniwelować wieloletnie zaległości wynikające z braku aktywności urzędu w poprzednich kadencjach.
Podsumowanie działań w zakresie komunikacji:
1. Gminna komunikacja autobusowa
2. Międzygminna komunikacja autobusowa
3. Komunikacja ZTM z Warszawą oraz z Piasecznem
4. Autobusowa sytuacja Gminy Tarczyn - plany i cele
Gminna komunikacja autobusowa
· Nowe linie – do połowy marca 2025 r. uruchomimy 5 nowych linii autobusowych, łączących sołectwa z Tarczynem.
· Istniejące połączenia – obecnie w gminie funkcjonują 3 linie autobusowe.
· Linie szkolne – mieszkańcy mogą korzystać z 11 linii szkolnych (1–2 kursy dziennie, dostosowane do godzin lekcyjnych).
· Darmowe przejazdy dla posiadaczy Tarczyńskiej Karty Mieszkańca – kierowca wystawi tzw. „zerowy bilet”.
· Dofinansowanie – gminna komunikacja działa dzięki wsparciu Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, który pokrywa 3 zł/km. Dzięki temu możemy rozwijać transport lokalny.
· Pilotaż w 2025 roku – pierwsze miesiące pokażą, które linie cieszą się największym zainteresowaniem. W 2026 r. planujemy zwiększenie częstotliwości kursów oraz ewentualne korekty tras i rozkładów (patrz załącznik).
Międzygminna komunikacja autobusowa
· Współpraca z sąsiednimi gminami – naszym celem jest integracja komunikacyjna i stworzenie dogodnych połączeń między sołectwami oraz ułatwienie przesiadek na linie ZTM i L. Chcemy też zmniejszyć korki w Tarczynie, które wynikają m.in. z dużej liczby pacjentów odwiedzających tarczyński ZOZ (ponad 1 mln świadczeń rocznie dla ościennych powiatów).
· Pierwsza linia – Prażmów – skomunikowaliśmy Racibory, Wylezin i inne miejscowości z Tarczynem. Nawet jeśli choć część mieszkańców wybierze autobus zamiast samochodu, zyska na tym cała gmina. Połączenie uzyskało dofinansowanie z FRPA.
· Linia do Złotokłosu – zwróciliśmy się do burmistrza Piaseczna z wnioskiem o umożliwienie wjazdu autobusów gminnych na pętlę w Złotokłosie. Jeśli uzyskamy zgodę, uruchomimy nową linię, która umożliwi przesiadkę na autobusy ZTM.
· Trwają rozmowy z gminą Lesznowola oraz innymi samorządami.
Komunikacja ZTM z Warszawą oraz z Piasecznem
· Linia do Warszawy – ZTM stawia konkretne wymagania dotyczące infrastruktury (przystanki, skrzyżowania, drogi), których gmina Tarczyn obecnie nie spełnia. Pracujemy nad rozwiązaniami.
· Linia do Piaseczna – trwają prace nad uruchomieniem linii L do Piaseczna, ale wymaga to zgód miasta, powiatu i ZTM. Starostwo zadeklarowało współpracę, a rozmowy są na zaawansowanym etapie. Liczymy, że w ciągu roku uda się uruchomić to połączenie.
Autobusowa sytuacja Gminy Tarczyn - plany i cele
· 1–2 linie ZTM nie rozwiążą problemu wykluczenia komunikacyjnego. Dlatego działamy wielotorowo – ZTM to jedno z rozwiązań, ale kluczowe jest budowanie własnej sieci połączeń.
· Naszym długoterminowym celem jest integracja z Metropolią Warszawską, ale projekt ten dopiero powstaje i nie wiadomo, kiedy zostanie wdrożony. Obecny Plan Transportowy Metropolii Warszawa nie uwzględnia w pełni potrzeb Tarczyna.
· Chcemy gęstej sieci połączeń zarówno w gminie, jak i poza nią. Naszym priorytetem jest finansowanie transportu z FRPA, by odciążyć budżet gminy.
Nie czekamy – działamy. Wraz z powiatem grójeckim powołaliśmy związek powiatowo-gminny Grójeckie Przewozy Autobusowe, inspirując się sukcesem Grodziskich Przewozów Autobusowych, które w ciągu kilku lat stworzyły gęstą siatkę połączeń w dwóch powiatach i uzyskały ponad 40 mln zł dofinansowania z funduszu rządowego.
Gmina Tarczyn również może skorzystać z tych środków w ramach nowego związku. Zaproponowaliśmy współpracę powiatowi piaseczyńskiemu oraz gminom z tego regionu – im więcej członków, tym większa liczba połączeń. Analiza mapy organizatorów transportu w województwie mazowieckim pokazuje, że ZTM skutecznie działa w Warszawie i Piasecznie, natomiast inne powiaty, aby zapewnić mieszkańcom pełną ofertę transportową, utworzyły związki powiatowo-gminne.
Jesteśmy przekonani, że powołanie takiego związku i korzystanie z dofinansowania FRPA to obecnie najbardziej realna droga. Jak pokazuje mapa połączeń w Mazowszu (patrz załącznik), wiele samorządów od lat efektywnie wykorzystuje środki FRPA, budując siatkę połączeń w swoich regionach.
PKS Grójec – co dalej?
Aby przetrwać, PKS Grójec musi przejść transformację podobną do tej, którą przeszedł PKS Grodzisk Mazowiecki, stając się częścią Grodziskich Przewozów Autobusowych. To proces, który wymaga czasu – nie da się nadrobić lat zaniedbań w rok czy dwa. W przeszłości istniała możliwość zakupu nowych autobusów z dofinansowaniem unijnym na pojazdy z silnikami diesla – dziś dotacje dotyczą już autobusów elektrycznych. PKS Grójec ma świadomość konieczności zmian i współpracuje w tym zakresie.
Nie obciążajmy tego przewoźnika winą za to, że przez lata gmina Tarczyn nie angażowała się w rozwój komunikacji autobusowej. W odróżnieniu od poprzednich lat – działamy. Współpracujemy z PKS Grójec, starostwami powiatowymi w Grójcu i Piasecznie oraz sąsiednimi gminami, wdrażając najlepsze możliwe rozwiązania.