Historia
Historia gminy Tarczyn.
Historia Tarczyna sięga XIII w. Powstała wówczas osada targowa z kościołem na skrzyżowaniu dróg łączących Radom z Zakroczymiem i Błonie z Czerskiem. Znane w okolicy targowisko zlokalizowane było nad rzeczką zwaną dziś Tarczynką. Od tejże funkcji wywodzi się właśnie nazwa osady: Targ, Tarczek, Tarczyn. Pierwsze wzmianki informująca o istnieniu Tarczyna pochodzą z 1259 r. Dogodne położenie tego miejsca, usytuowanego na przecięciu szlaków handlowych spowodowało, że w roku 1353 książę mazowiecki Kazimierz I nadał osadzie prawa miejskie madeburskie, a to dzięku staraniom proboszcza tarczyńskiego Jana, który to był równocześnie książęcym kapelanem.
W 1404 r. Tarczyn zmienił właściciela. Z miasta książęcego stał się miejscowością będącą częścią uposażenia proboszcza kapituły warszawskiej. W XVI w. przy kościele powstała szkoła. W roku 1490 i 1506 odbyły się tu zjazdy szlachty mazowieckiej. W XVI wieku utworzone zostało województwo mazowieckie, składające się z 10 ziem i 26 powiatów. Ziemia warszawska obejmowała 3 powiaty – warszawski, błoński i tarczyński. Taki podział administracyjny funkcjonował do rozbiorów. W 1549 r. ufundowano przytułek dla ubogich. Rozwijająca się Warszawa wpłynęła na to, że spadło znaczenie miasta.
Pożar XVI w., a następnie wojna polsko-szwedzka 1655-1660 r. przyczyniła się do upadku Tarczyna, który nie odzyskał już poprzedniej pozycji. Stacjonujące w Tarczynie w latach 1702-1704 wojska uczestniczące w wojnie północnej, ostatecznie zrujnowały miasto. Odbudowę przerwał pożar w 1755 r. Ponowna odbudowa zakończyła się dopiero w połowie XIX w. Od końca XVIII w. Tarczyn przeszedł na własność skarbu państwa. W 1850 r. w 53 domach, w tym 6 murowanych, mieszkało zaledwie 557 mieszkańców. Mimo utraty w 1869 r. praw miejskich, Tarczyn stopniowo zaczyna rozwijać się jako ośrodek rolniczo-rzemieślniczy z około 100 rzemieślnikami, 10 jarmarkami i cotygodniowymi targami. W wieku XIX nastąpił znaczący rozwój gospodarczy miasta, związany m.in. z przebudową i unowocześnieniem traktu z Warszawy do Grójca Uruchomienie w 1898 r. kolejki dojazdowej Warszawa-Grójec było kolejnym bodźcem, który sprzyjał rozwojowi osady.
W początkach XX w. liczba ludności wzrosła do 3000. W czasie II wojny światowej duża część Tarczyna uległa zniszczeniu.
Po 1945 roku pełnił funkcję lokalnego ośrodka handlowo-usługowego. Uzyskanie w 1953 połączenia kolei szerokotorowej ze Skierniewicami i Pilawą przyczyniło się do rozbudowy miasta. W 1966 r. wybudowano duże zakłady przetwórstwa owocowo-warzywnego.
01 stycznia 2003 r. Tarczyn odzyskał prawa miejskie. W tym samym roku odłączył się od powiatu grójeckiego i przyłączył do piaseczyńskiego.
Godnym polecenia dla turystów jest piękny kościół z XVI w., pw. Św. Mikołaja BM, zbudowany w stylu gotyckim oraz drewniany kościół pw. Św. Jana Chrzciciela w Rembertowie z 1538 r. Cennymi atrakcjami są lasy Chojnowskiego Parku Krajobrazowego, unikalne ekosystemy Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu i stadniny koni.
Położenie geograficzne i administracyjne:
Do XVIII – Królestwo Polskie
1795-1807 Prusy
1807-1815 Księstwo Warszawskie
1815-1918 Rosja (Królestwo Polskie), województwo mazowieckie, gubernia mazowiecka
1918-1939 Polska, województwo warszawskie, powiat grójecki
1939-1945 Niemcy, Generalna Gubernia, dystrykt warszawski, powiat grójecki
1945-1975 województwo warszawskie
1975-1998 województwo warszawskie
Od 1999 województwo mazowieckie, powiat piaseczyński